Lovpligtige oplysninger

HOBRO ORDBLINDE EFTERSKOLE

Vores elever kan noget,
vil noget og bliver til noget.

Her finder du de lovpligtige oplysninger om Hobro Ordblinde Efterskole, som giver et samlet overblik over skolens grundlag, værdier og virke.

Vi ønsker at være åbne omkring, hvordan vi arbejder – både som skole og som fællesskab – og derfor har vi samlet vores vigtigste dokumenter her.

§ 1 Hjemsted og formål
  • stk. 1     Hobro Ordblinde Efterskole er en uafhængig og selvejende undervisnings-institution
  • stk. 2    Institutionen er oprettet den 25. april 1989 og har hjemsted i Mariagerfjord Kommune.
  • stk. 3    Institutionen er beliggende Mariagervej 66, 9500 Hobro.
  • stk. 4    Institutionens formål er at drive en efterskole for unge med ordblindhed inden for rammerne af de gældende regler om frie kostskoler. Det er desuden målet at støtte unge i deres fortsatte personlighedsudvikling i et forpligtende fællesskab, der bygger på gensidig tillid og ansvar. Undervisningen lægges tilrette med henblik på at give de unge et fagligt udbytte, såvel praktisk som teoretisk, så de får bedre mulighed for videre uddannelse eller erhverv. Hobro Ordblindeefterskole er en Grundtvig-Kold’sk efterskole.
  • Stk. 5    Hobro Ordblindeefterskole er godkendt som en efterskole med et samlet særligt undervisningstilbud.
§ 2 Skolekreds
  • stk. 1    Følgende kan være medlemmer af skolekredsen: Private myndige personer, foreninger m.v. og offentlige myndigheder, som føler tilknytning til skolen og er villige til at bidrage økonomisk til den oprettelse og drift.
  • stk. 2    Private interesser, dvs. andet end offentlige myndigheder, skal udgøre flertallet af skolekredsen.
  • stk. 3    Medlemskab godkendes af bestyrelsen. Afgørelsen kan forelægges for generalforsamlingen både af den, som bestyrelsen har afslået at optage og af et mindretal i bestyrelsen.
  • stk. 4    Af medlemmerne opkræves et kontingent mindst en gang årligt. Medlemmernes bidag giver ikke ret til andel i skolens overskud. Medlemmerne hæfter ikke personligt for skolens gæld.
  • stk. 5    Medlemskab giver adgang til på generalforsamlingen at afgive en stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
  • Stk. 6   Skolens årsrapport udleveres/sendes digitalt fra skolen senest 14 dage før generalforsamling/repræsentantskabsmøde. Medlemmerne har endvidere ret til indsigt i drifts-, anlægs- og likviditetsbudgetter, byggeregnskaber og oplysninger til brug for tilskudsberegning, der sendes til offentlig myndighed. Skolens medarbejdere har ret til indsigt i nævnte materiale.
§ 3 Skolens drift
  • stk. 1    Skolens drift finansieres ved offentlig tilskud, elevbetaling og økonomiske bidrag fra skolekredsen.
  • stk. 2    Skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisnings-virksomhed til gode.
  • stk. 3  Overskud ved skolens drift tilfalder skolen, og skal anvendes til skolens skole- og undervisningsformål. Anbringelse af likvide midler kan ikke ske på konti m.v., som andre end skolen disponerer over”
§ 4 Generalforsamlingen
  • stk. 1    Generalforsamlingen består af skolekredsens medlemmer.
  • stk. 2    Ordinær generalforsamling afholdes, hvert år inden udgangen af maj måned, i Hobro. Den indkaldes af bestyrelsen digitalt til skolekredsens medlemmer med mindst 14 dages varsel. I indkaldelsen skal nævnes følgende dagsorden:
  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning
  3. Forstanderens beretning
  4. Det reviderede regnskab forelægges
  5. Fastsættelse af kontingent
  6. Valg f bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
  7. Indkomne forslag
  8.  Evt.
  • stk. 3   Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, må være indgivet digitalt til bestyrelsen senest 1. april. Forslag bekendtgøres for medlemmerne senest 14 dage før generalforsamlingen.
  • stk. 4    Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når et flertal af bestyrelsens medlemmer ønsker det. Den indkaldes som en ordinær generalforsamling, og dagsordenen skal meddeles.
  • stk. 5    Alle beslutninger på en generalforsamling træffes ved almindelig stemmeflertal og generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer, jf. dog §13.
  • stk. 6     Et medlem kan kræve hemmelig afstemning.
  • stk. 7     Der føres protokol over det, der foretages og eventuel vedtages. Digital protokol bekræftes af dirigenten med digital underskrift og opbevares digitalt på skolen.
§ 5 Bestyrelsens sammensætning
  • stk.  1    Bestyrelsen består af 5 stemmeberettigede medlemmer, som vælges af og blandt skolekredsens medlemmer på generalforsamlingen. Der vælges 2 suppleanter for et år ad gangen på generalforsamlingen.
  • stk. 2    Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år og afgår skiftevis med 2 og  3 årligt. Genvalg kan finde sted.
  • stk. 3    Skolens forstander, lærere og øvrigt personale eller nærtstående familiemedlemmer hertil ved institutionen samt elever kan ikke være medlemmer af bestyrelsen eller deltage i valg af bestyrelsesmedlemmer.
  • stk. 4     Skolens forstander, viceforstander samt en repræsentant for medarbejderne kan uden stemmeret deltage i møderne.
  • stk. 5    Bestyrelsesmedlemmer skal være myndige.
  • stk. 6    Bestyrelsen vælger sin formand og næstformand.
  • stk. 7    Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. efterskolelovens §7, stk. 2 og 3, skal medlemmet øjeblikkeligt udtræde af bestyrelsen. Der skal da hurtigst muligt udpeges/ vælges et nyt medlem for den resterende del af valgperioden jf. stk. 1 og § 4.
§ 6 Bestyrelsens opgaver
  • stk. 1    Bestyrelsen har den overordnede ledelse af skolen og er herunder ansvarlig for dens økonomi. Bestyrelsen skal forvalte skolens midler, så de bliver til størst mulig gavn for skolen og sørge for, at der tages skyldige økonomiske hensyn. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen. Bestyrelsen er endvidere ansvarlig over for undervisningsministeren, herunder for at betingelser og vilkår for ydelse af tilskud overholdes.
  • stk. 2    Bestyrelsen ansætter og afskediger forstanderen og øvrig ledelse. Ansættelse og afskedigelse af lærere sker efter indstilling fra forstanderen.
  • stk. 3    Bestyrelsen træffer beslutning om køb, salg og pantsætning af fast ejendom og udnævner revisor.
  • stk. 4    Bestyrelsen fastsætter elevbetalingen.
  • stk. 5     Bestyrelsen godkender en plan for skolens årsplan og indholdsplan for det enkelte kursus. Og plan for skolens evaluering af dens virksomhed i fht. skolens værdigrundlag.
  • stk. 6    Bestyrelsen er ansvarlig for udarbejdelse af korrekt årsrapport i overensstemmelse med de gældende regler, og for at årsrapporten indsendes til ministeriet inden for den fastsatte frist, og at alle bestyrelsesmedlemmer har digitalt bekræftet årsrapportens rigtighed.
  • stk. 7    Bestyrelsen underretter Børne- og Undervisningsministeriet om institutionens nedlæggelse.
§ 7 Bestyrelsens arbejde m.v.
  • stk. 1    Bestyrelsen holder møde når formanden eller 3 af medlemmerne finder det nødvendigt.
  • stk. 2    Formanden indkalder mødedeltagerne skriftligt og meddeler samtidig hvilke sager der skal behandles.
  • stk. 3   Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
    Ved beslutninger om køb, salg og pantsætning af fast ejendom kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelses-medlemmer stemmer for.
  • stk. 4   For bestyrelsen gælder bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet. Et bestyrelsesmedlem er inhabilt i sager, hvori vedkommende eller dennes nærmeste har økonomisk eller særlig personlig interesse. I tilfælde af konstateret inhabilitet skal det fremgå af protokollen, at vedkommende har trukket sig fra forhandlinger og afstemninger.
  • stk. 5   En mødedeltager har tavshedspligt i sager, hvori væsentlige hensyn til personers eller skolens interesser gør det nødvendigt at hemmeligholde oplysninger om personlige eller interne, herunder økonomiske forhold. I øvrigt gælder bestemmelserne i forvaltningslovens kap. 8 om tavshedspligt m.v.
  • stk. 6  Bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for skolens gæld og kan ikke modtage honorar af skolens midler.
§ 8 Skolens daglige ledelse
  • stk. 1    Den daglige ledelse af skolen varetages af forstanderen og viceforstanderen. Forstanderen har det pædagogiske ansvar.
  • stk. 2    Ved forstanderens fravær udover en måned skal der konstitueres en forstander.
  • stk. 3    Forstanderen kan bemyndige en stedfortræder til at foretage retshandlinger, der ligger inden for den daglige ledelse af skolen.
  • stk. 4     Forstanderen ansætter og afskediger medarbejdere og lærerne, og foretager indstilling til bestyrelsen om ansættelse og afskedigelse af lærerne.
  • stk. 5    Forstanderen og viceforstanderen er omfattet af bestemmelserne i forvaltningslovens kap. 2 om inhabilitet.
§ 9 Regnskab og revision
  • stk. 1    Hvert år inden 1. april skal bestyrelsen udarbejde driftsregnskab og status for institutionen. Regnskabet opstilles og revideres i overensstemmelse med gældende regler om regnskab for revision af frie kostskoler.
  • stk. 2     Revisionen skal være afsluttet hvert år inden 1. april, hvorefter det reviderede regnskab bilagt revisionsprotokollatet sendes til bestyrelsens alle i bestyrelsen til forlæggelse på den førstkommende ordinære generalforsamling til godkendelse. Alle bestyrelsesmed-lemmerne skal underskrive det reviderede regnskab inden forelæggelse på generalforsamlingen. Medlemmerne skal samtidig afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for medlemskab af bestyrelsen, jf. § 5.
  • stk. 3    Regnskabsåret er kalenderår.
§ 10 Tegningsret
  • stk. 1    Institutionen tegnes af bestyrelsens formand i forening med 1 medlem af bestyrelsen.
  • stk. 2    Ved køb, salg og pantsætning af fast ejendom kræves et kvalificeret flertal af bestyrelsesmedlemmernes, herunder formandens under-skrift.
§ 11 Vedtægtsændring
  • stk. 1     Ændringer i vedtægterne kan kun ske efter vedtagelse på 2 efter hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages mellemrum.
§ 12 Nedlæggelse
  • stk. 1    Beslutning om opløsning af institutionen kan kun træffes på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af alle medlemmer stemmer for ophævelsen. Opnås sådant flertal ikke, kan ophævelsen mindst 14 dage efter forelægges på en ny generalforsamling, hvor den kan vedtages med sædvanligt flertal af de fremmødte medlemmer.
  • stk. 2    Ophører institutionen med at drive skolevirksomhed i overens-stemmelse med formålsbestemmelsen, skal den nedlægges.
  • stk. 3    I tilfælde af opløsning skal den siddende bestyrelse fungere videre, indtil den økonomiske opgørelse af skolens aktiver og passiver er gennemført eller er overgået til behandling i skifteretten eller likvidation, godkendt af Børne- og undervisningsministeriet.
  • stk. 4    Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af skolens aktiver og for, at den økonomiske opgørelse foretages efter gældende bestemmelser, og for at nettoformue anvendes i overensstemmelse med stk. 5.
  • stk. 5    Overskydende midler anvendes med Børne- og Undervisnings-ministeriets godkendelse til skoleformål, der støttes i henhold til gældende regler om frie kostskoler.
Vedtaget på generalforsamlingen den 22. april 2024 og 7. maj 2024.

Dan Cort Jørgensen, formand
Tina Woods, næstformand
Flemming Koch, kasserer
Lars Hedelund

Godkendt af bestyrelsen: maj 2024
Oprettet på hjemmesiden: 21 maj 2024

Værdigrundlag

Formålet (stk. 4)
Institutionens formål er at drive efterskole for unge med svære læse/stave problemer inden for rammerne af gældende regler om frie kostskoler.

Værdigrundlag (stk. 5)
Skolens værdigrundlag er at støtte unge i deres fortsatte personlighedsudvikling i et forpligtende fællesskab, der bygger på gensidig tillid og ansvar.
 Undervisningen lægges tilrette med henblik på at give de unge et fagligt udbytte, såvel praktisk som teoretisk, så de får bedre mulighed for videre uddannelse eller erhverv.
 Hobro Efterskole er Grundtvig-kold’sk efterskole.

Målsætning (stk. 6)
Skolen har som målsætning at udvikle elevernes selvværd, så de får tillid til deres omverden og de får betydning for andre.
Skolen lægger vægt på at styrke den enkelte elevs sociale og faglige kompetencer. At møde den danske kultur i en globaliseret verden gennem mange forskelligartede oplevelser.
Desuden er det skolens mål at forberede de unge til livet i samfundet, så de har mulighed for at opstille nogle realistiske mål for deres liv og tør møde nye udfordringer med åbenhed.

 

Uddybning af de enkelte punkter

1. “…at drive efterskole for unge med svære læse/stave problemer.”
Skolen optager 14-18 årige elever (8. – 9. og 10. årgang) der:
- Er normaltbegavede og har læseproblemer i en sådan grad, at de er specialundervisningsberettigede.
- Unger med særlige behov der er inde i en positiv modenhedsmæssig udvikling.
- Trods læse og/eller regneproblemer skønnes at kunne tage folkeskolens afgangsprøve.
- I psykologiske henseende eller med hensyn til social kompetence ikke er behandlingskrøvende, dog må der forventes, at enkelte elever har psykiske/sociale problemer, hvor en positiv udvikling kan fremmes.

2. “…at støtte de unge i deres fortsatte personlighedsudvikling i et forpligtende fællesskab, der bygger på gensidig tillid og ansvar.”
Skolen tager hånd om det hele menneske og lægger stor vægt på elevernes trivsel og udvikling i såvel undervisning som fritid. Skolens mål er:
- At udvikle elevens personlige identitet, ved bl.a. at kende sig selv, at kunne foretage valg og at kunne vælge fra og til.
- At udvikle elevernes selværd ved at nogen tror på dem, og at de tror på, at de selv er noget værd, og at de har en betydning for andre.
- At eleverne bliver frimodige, og at de tør prøve noget nyt.
- At styrke elevernes sociale kompetence.
- At udvikle elevernes ansvar for deres eget liv trods evt. psykiske og sociale problemer.
- At eleverne lærer at klare sig selv, tale pænt og lytte til andre og i det hele taget tage ansvar for egen opførsel.
- At eleverne lærer at respektere andre mennesker.

3. “…at give de unge et fagligt udbytte såvel praktisk som teoretisk.”
Skolen lægger vægt på at give eleverne nogle gode oplevelser.
Det er skolens mål:
- At udvikle den enkelte elevs mulighed såvel fagligt som socialt.
- At der er en lige vægtning af den praktiske og den teoretiske undervisning.
- At eleverne lærer at klare sig selv og at håntere hele deres hverdagssituation.
- At eleverne stifter bekentskab med mange forskelligartede krav og oplevelser.
- At eleverne møder dansk kultur herunder historie og sprog.
- At eleverne stifter med andre kulturer bl.a. gennem almen samfundsorintering.

4. “…
Det er skolens mål:
- At forberede eleverne til livet i samfundet.
- At hjælpe eleverne til at opstille nogle realistiske mål for deres liv.
- At eleverne får livsglæden og gnisten til at ville noget med livet.
- At eleverne tør give sig i kast med nye opgaver og søge hjælp, når det er nødvendigt.

5. “….
Det er skolens mål:
- At eleverne lærer at tage ansvar for sig selv under hensyn til andre mennesker.
- At eleverne møder og praktiserer ærlighed og åbenhed.
- At man behandler andre, som man gerne selv vil behandles.

Vedtaget på generalforsamling 2015
Vibeke Libaech, Henrik Aagaard, Lars Hedelund, Dan Jørgensen & Ingemarie Østergaard.

Kontakt til bestyrelsen

Bestyrelsen
Mariagervej 66
9500 Hobro

Mobning – nej tak, trivsel – ja tak

Visioner

På Hobro Ordblinde Efterskole har vi fokus på positiv trivsel der knytter fællesskaber og accepterer ikke mobning.

Vi har et ønske om, at man på Hobro Ordblinde Efterskole ser elever der er glade, trives, tager ansvar for hinanden og har overskud til undervisningen.

Vi ønsker at give elever og lærere et redskab til at håndtere mobning; viden til at forebygge mobning, at stoppe mobning og aktivt gå imod mobning.

Hvad kendetegner mobning?

”Der er tale om mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis – udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende.

De krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem.

Drillerier, der af begge parter opfattes som godsindede eller enkeltstående konflikter, er ikke mobning.”
(Arbejdsmiljøtilsynets definition på mobning).

Ved krænkende handlinger kan der være tale om:

  • Direkte fysisk vold, skub, slag, spark etc.
  • Handlinger ledsaget af ord, trusler, hån eller at sige ubehagelige eller lede ting
  • Handlinger uden ord ved hjælp af grimasser, gestus eller ved at vende ryggen til vedkommende for at irritere eller såre personen – ikke at efterkomme en persons ønske
  • Digital mobning via sociale medier.
  • Udelukkelse af fællesskabet.
Forebyggelse

Alle ansatte skal i samarbejde med eleverne og forældrene arbejde med det formål at skabe bedst trivsel for alle på Hobro Ordblinde Efterskole.

Mobning er et område der kontinuerligt skal arbejdes aktivt med gennem kontaktelevsamtaler, fællessamlinger med eleverne og ansatte, skole-hjemsamtaler, indkaldte møder, i indholdsplanerne m.m.

Sociale relationer i skolens hverdag skal være præget af god tone, gensidig respekt og tolerance samt accept af menneskers forskelligheder.

Ved konstaterede mobninger skal alle involverede parter være med i en løsning af mobbesituationen – DET ER ALLES ANSVAR at skolens sociale fællesskab styrkes i samarbejdet mellem – involverede elever, lærere, forældre og andre.

Konkrete indsatsområder til forebyggelse af mobning på Hobro Ordblinde Efterskole
  • Inddrage aktiviteter fra Me&We på Hobro Ordblinde Efterskole for alle skolens elever.
  • Der nedsættes et trivselsudvalg bestående af UVM-elevrepræsentanter og ansatte.
  • Der er udarbejdes Etiske Spilleregler beskrivende generelle samværsregler og konfliktløsningsplaner som en del af skolens personalepolitik.
  • Der er udarbejdes en anti-mobbe strategi som skal forhindre mobning i at opstå, i form af udarbejdelse af holdningsbearbejdende teser.
  • Elevrådsarbejde.
Handleplan, hvis det er gået galt
  1. Samtale med den mobbede og kontaktlæreren/støttelæreren med henblik på afklaring af problemerne (alt efter en vurdering af episodens karakter/grovhed, orienteres forældrene)
  2. Skolens ledelse samt øvrige ansatte orienteres/inddrages.
  3. Samtale med mobberen og kontaktlæreren/støttelæreren med henblik på afklaring af problemerne. Læreren udtrykker, at man gerne vil hjælpe eleven ud af rollen som mobber, men også at der er fokus på eleven.
  4. Konfliktløsning mellem parterne (den mobbede og mobberen) med kontaktlærerne med henblik på afklaring af problemet og fremadrettet aftale. Ved grovere tilfælde udarbejdes handleplan senest 10 dage efter problemerne er konstateret.
  5. Forældrene til de direkte implicerede parter orienteres/ inddrages efter vurdering, muligvis allerede efter pkt. 1.
  6. Orientering af det tavse flertal/klassen/medløbere/tilskuere.
  7. Om nødvendigt inddrages rådgiver fra socialforvaltningen i hjemkommune.
  8. Når alle muligheder synes udtømte kan forstanderen og lærerrådet beslutte foranstaltninger om hjemsendelse. Skoleskifte kan forekomme som yderste konsekvens for både mobberen eller den mobbede. Hensigten er at finde den bedste løsning for alle parter.

Revideret juni 2023.