Hobro Ordblinde Efterskole ansætter ny visionær forstander
Fra januar 2026 træder Peder Pedersen ind i rollen som forstander. Med sig bringer han 16 års ledelseserfaring, stærke værdier og en vision for skolens fremtid som ordblindeefterskole og kommende fri fagskole.
Onsdag d. 10. december 2025
En leder med begge ben solidt plantet i praksis
Med 16 års ledererfaring og i alt 20 år i skoleverdenen kommer Peder Pedersen til Hobro med et imponerende bagkatalog. Han er uddannet lærer, videreuddannet inden for ledelse og har bestridt stillinger på både folkeskoler og privatskoler. Senest som skoleleder på Frederiksbjerg Skole og før det på Højboskolen, hvor han stod i spidsen for en gennemgribende udbygning og modernisering, der øgede kapaciteten fra 500 til 750 elever.
For Peder handler god skoleudvikling dog om mere end mursten. På Højboskolen lykkedes det ham – i tæt samarbejde med medarbejderne – at løfte indsatsen for elever med ordblindhed markant. Antallet af læsevejledere blev øget, digitalt udstyr opgraderet, og personalet efteruddannet, så eleverne fik stærkere støtte og flere muligheder for at lykkes.
“Jeg har aldrig mødt en elev, der ikke kunne lære, når rammerne er de rette,” siger han. “Den filosofi har fulgt mig i alle årene – og den passer som hånd i handske med Hobro Ordblinde Efterskoles værdier og pædagogiske tilgang. Det er netop den type skole, jeg ønsker at stå i spidsen for.”
Et personligt engagement, der går langt ud over kontoret
Som person beskrives Peder som nysgerrig, nærværende og energisk – en leder, der både sætter retning og sætter sig ved bordet sammen med elever og medarbejdere. Han er far til fire, går til dans, holder af at være aktiv og trives bedst i et miljø, hvor relationer er i centrum.
Hans vej ind i skoleverdenen begyndte oprindeligt ad en anden sti: Peder er uddannet økologisk landmand og landbrugstekniker og har arbejdet fagligt-politisk inden for både økologisk jordbrug og fiskeri. En baggrund, han i dag ser som en stor fordel:
“Jeg kender håndværket tæt på og har et indgående kendskab til mange af de fag, vores elever møder i værkstederne. Det betyder meget for mig at kunne tale ind i både pædagogikken og praksisfagligheden.”
Visionær brobygning mellem efterskole og fri fagskole
Med Peder ved roret tager skolen næste skridt mod en ny kombinationsmodel, hvor efterskole og fri fagskole samles under samme tag. Det er en retning, der allerede er indskrevet i bestyrelsens strategi – og som Peder ser et stort potentiale i.
“Vi skal være åbne og fleksible som skole. Samfundet forandrer sig, uddannelsesreformen fra sidste år peger på mere praksisnær undervisning, og elevernes behov udvikler sig. En fri fagskole er et oplagt svar på begge dele,” siger han.
Hobro Ordblinde Efterskole har i over 30 år arbejdet målrettet med praksisnær og erhvervsrettet undervisning. Eleverne arbejder to dage om ugen i et af skolens syv værksteder – fra metal- og mekanikerfag til pædagogik, træ, landbrug og gastronomi. Fri fagskolen bliver en naturlig udvidelse, hvor eleverne kan fordybe sig endnu mere gennem tre branchefag.
Bestyrelsesformanden: ”Den rette til opgaven”
Bestyrelsesformand Dan Cort Jørgensen er begejstret for ansættelsen:
“Peder Pedersen er en leder med både hjerte og format. Han kombinerer strategisk blik, stærk pædagogisk faglighed og en værdibåret tilgang, der matcher Hobro Ordblinde Efterskoles kultur og ambitioner. Vi er på vej ind i en ny æra med etableringen af en fri fagskole, og Peder er uden tvivl den rette til at stå i spidsen for denne udvikling.”
Selv ser Peder sit første fokus som helt jordnært:
“Jeg skal lære medarbejderne og skolen at kende – både i dybden og i hverdagen. Det er afgørende for at kunne udvikle skolen sammen med fællesskabet.”
Og netop fællesskabet er noget af det, han glæder sig allermest til at blive en del af.



