Gastronomi

Kom på efterskole med madlavning som linjefag

På efterskolen har vi egen madlinje med fokus på gastronomi, madlavning og bageri. Gastronomi er for dig, der kan lide at arbejde i et køkken, og måske kunne tænke sig at blive kok, køkkenassistent eller bager.

Play Video

Gastronomi linjefaget er for dig der:

• Er god med hænderne, nysgerrig og kan arbejde fysisk i køkkenet sammen med andre.
  • Overvejer at blive kok, tjener, konditor, slagter, bager, eller noget helt andet  med mad.
  • Gerne vil arbejde indenfor køkken, bageri, kok, slagter, gastronomi, tjener
  • Elsker at være i et køkken og gerne vil lære mere om at lave mad og bage.
  • Er nysgerrig på madkultur, teknikker, tendenser og mad fra hele verden.

Du skal vælge værkstedet køkken og bageri, hvis du overvejer at tage en uddannelse indenfor gastronomi eller restaurationsbranchen, fx som kok, catering, bager, konditor, slagter eller tjener.

Du kan også vælge vores linjefag, hvis du bare er helt pjattet med at lave mad, og gerne vil udfordre dig selv i køkkenet og lære noget nyt. Det er et meget socialt værksted, hvor vi samarbejder og har et godt fællesskab.

madlavning på efterskole

Kom med i køkkenet med masser af madlavning

Undervisningen i køkken og bageri på Hobro Efterskole foregår i skolens store, lækre køkken. Undervisningen er mest praktisk, og vi lærer, mens vi arbejder.

Du lærer at forstå og følge en opskrift, bestille varer og administrere din tid.

Du kommer til at lave mange forskellige typer mad, så du kommer garanteret til at møde nye retter, smage og råvarer. Vi har fokus på madens udseende og præsentation.

Vi arbejder alene, i makkerpar og i grupper, og du er med til at bestemme, hvad vi skal lave.

Du er også med til at vaske op og holde rent i køkkenet. Maden vi laver, smager vi selvfølgelig selv, og vi serverer det også for dine kammerater på efterskolen.

Brød, dej og kager – en efterskole med bagning

På linjefaget gastronomi spiller bageri en stor rolle. Her lærer du om forskellige bagemetoder og dejtyper, og vi fokuserer på pynt og finish.

Hvert år bager vi for et godt formål ved at deltage i Bag for en sag, hvor overskuddet går til fx Børnetelefonen. Vi kører også små konkurrencer, bl.a. den lille bagedyst, hvor din bagning vurderes på både smag og finish.

En del af linjefaget indebærer læring om hygiejne, smage og sanser, konsistens, varedeklarationer, sundhed og meget mere.

Ud af huset

Vi vil gerne tage jer med ud af huset, så I kan opleve madkultur, nye tendenser og råvarer ’in real life’. Vi tager på cateringmesse, besøger lokale virksomheder, restauranter og streetfood, for at se hvad der foregår ude i den virkelige verden, når det kommer til mad.

Jeg vil gerne uddanne mig til kok, og her på skolen får jeg alt den grundviden, jeg har brug for.

Lukas, Køkken & Bageri